Cantitati moderate de alcool pot fi benefice pentru tine si o substanta gasita in vinul rosu ar putea chiar sa iti prelungeasca viata. O substanta naturala, numita resveratrol, a fost gasita in vinul rosu. Aceasta este un antioxidant puternic produs de anumite plante ca un raspuns de aparare impotriva anumitor leziuni sau a actiunii anumitor ciuperci.
Experimentele facute pe cobai au demonstrat ca resveratrol are efectul de slabire si de prelungire a vietii. Daca oamenii raspund la aceasta substanta precum soarecii de laborator, doze sub forma de supliment de resveratrol ar putea reduce caloriile ridicate si nesanatoase care contribuie la obezitate. Beneficiile asupra sanatatii ale consumului moderat de alcool, in special vin, sunt cunoscute de sute de ani. Hipocrate recomanda vin impotriva febrei de la raceala, ca un antiseptic general, insa, totodata, el a tinut sa atraga atentia asupra riscului de prea mult alcool: vinul trebuie consumat cu bun-simt pentru sanatatea fiecaruia. Femeile si alcoolul
Totusi, descoperirile generale cu privire la alcool si efectul sau benefic asupra sanatatii femeii sunt confuze. Pana de curand, toate studiile legate de beneficiul pe care alcoolul il aduce asupra sanatatii se refereau doar la barbati. Insa noile cercetari iau in considerare diferentele dintre sexe si au ajuns la urmatoarele concluzii:
Pe langa faptul ca imbunatateste sansele de viata ale cobailor, resveratrolul din vinul rosu are ca efect si reducerea freceventei tumorilor la animale prin combaterea diferitelor stagii in dezvoltarea cancerului (de la leucemie si pana la cancer de san si de prostata). Insa studiile cu privire la asocierea dintre bautul de vin rosu si combaterea cancerului, in cazul oamenilor, sunt inca la inceput. Si nici un test nu s-a efectuat ca sa demonstreze ca vinul rosu determina longevitatea. Consumul moderat de orice bautura alcoolica pare a avea un impact asupra bolii de inima. Femeile care beau jumatate de cantitate de orice bautura alcoolica, adica 420 de ml de bere, 200 de ml de vin sau 50 de ml de bautura spirtoasa, cu 80% alcool distilat, au un risc mult mai scazut de a suferi de boli de inima fata de femeile care nu beau. Studiile au demonstrat, de asemenea, ca bautul moderat poate imbunatati sensibilitatea corpului la insulina, de aceea scade riscul de diabet atat in cazul barbatilor, cat si al femeilor. Un studiu care s-a desfasurat timp de 14 ani la Harvard, efectuat pe un numar de 100.000 de femei, a concluzionat ca cele care au consumat regulat bauturi, insa moderat (un pahar sau doua pe zi) sunt cu 58% mai putin expuse riscului de a face diabet. Daca esti la dieta, un pahar de vin zilnic te poate ajuta sa arzi caloriile mai eficient prin stimularea unei gene numite SIRTI care reduce numarul si marimea celulelor grase. In studiile asupra animalelor, cercetatorii au aflat ca gena SIRTI ar putea avea abilitatea de a reprima proteina care determina corpul sa inmagazineze mancarea cand gresimea devine rara si ar putea creste rata arderilor grasimilor in celule. Femeile care au o istorie in familie legata de cancerul de san si cele care fac terapie cu hormoni ar trebui sa se gandeasca de doua ori inainte de a bea mai mult decat cantitati moderate de vin sau alte bauturi alcoolice. Daca bei mai mult decat un pahar pe zi, orice pahar in plus, pana la sase pe zi, creste riscul de a suferi de cancer de san pana la 9 procente. In alte cuvinte, trei pahare pe zi inseamna un risc de 18%. Cea mai des citata regula pentru mame este aceea de a nu consuma bauturi alcoolice in timpul sarcinii sau in perioada cand alapteaza. Totodata, nici femeile care isi doresc sa devina mame nu ar trebui sa consume alcool. Si, bineinteles, alcoolul aste interzis minorilor.
Ce este consumul moderat?
Felul in care "moderat" este definit variaza de la o cultura la alta. In State consumul moderat se refera la un pahar pentru femei si doua pentru barbati, pe cand in Europa numarul paharelor creste cu unul pentru fiecare sex. Oricum ar fi, bautul peste o anumita masura poate avea consecinte nefaste si dauna sanatatii, mai ales in cazul femeilor, care au un risc mai ridicat sa faca ciroza la ficat fata de barbati. Deoarece alcoolul omoara electrolitii atat din corp, cat si din creier, cei mai multi experti din sanatate recomanda ca fiecare pahar de alcool sa fie insotit de un pahar plin de apa, pentru a evita deshidratarea.
O alta regula ar fi ca, atunci cand bei, sa nu iei aspirina concomitent, doarece combinatia are efecte daunatoare serioase asupra stomacului si a ficatului. Si bautul prea mult, prea repede poate sa iti dea o stare buna, insa iti afecteaza judecata. Regula generala este un pahar pe ora, pentru a-i da sansa corpului tau de a metaboliza alcoolul.